არქიეპისკოპოსი პავლე (ხორავა)
გზა - მართლად სავალი
ნაწილი I
შთაფლვა თუ დასხმა?!
შთაფლვითი ნათლობის კანონიკურობისა და დასხმითი ნათლობის უკანონობის შესახებ
გზა -
ნაწილი I
შთაფლვა თუ დასხმა?!
შთაფლვითი ნათლობის კანონიკურობისა და დასხმითი ნათლობის უკანონობის შესახებ
მკითხველო, წინამდებარე წიგნი, რომლის ინტერნეტ-ვერსიასაც ჩვენს ოფიციალურ საიტზე გთავაზობთ, მართლმადიდებლური სარწმუნოების საძირკვლის გამაგრების, შენთვის ჭეშმარიტი ქრისტეანული გზის ჩვენებას ისახავს მიზნად. აქ თავმოყრილია დიდძალი კვლევითი მასალა, რომელიც ეხება დოგმატიკის, ლიტურგიკის, ეკლესიის ისტორიის და ესქატოლოგიის სფეროებს. წიგნი მდიდარია ფაქტობრივი და დოკუმენტური მასალით და მოიცავს პერიოდს I საუკუნიდან ვიდრე XXI საუკუნემდე. ავტორი გვაძლევს ნათლისღების საიდუმლოს, სხვადასხვა ლიტურგიკული წეს-ჩვეულების, 17-ე საუკუნის საეკლესიო რეფორმისა და მისი შედეგების შემჭიდროებულ, მაგრამ ამავე დროს ღრმა ანალიზს.
წიგნში მხილებულია ძველმართლმადიდებლური ეკლესიის წინააღმდეგ მიმართული ცილისწამებებისა და ბრალდებების უსაფუძვლობა; ავტორის მიზანია, ჭეშმარიტების ერთგულ ყოველ ქრისტეანს მიუთითოს გზა მართლად სავალი. იმის გასარკვევად, რომ ეს გზა სწორედ ძველმართლმადიდებლურ ქრისტეანობასთან მიდის, არა მარტო აქ მოტანილი საეკლესიო წესებისა და სხვადასხვა მოვლენის განმარტება დაგეხმარება, არამედ კრებულში თავმოყრილი სადისკუსიო მასალებიც დიდად წაგადგებგა და ორ მოპაექრე მხარეს შორის მტყუან-მართლის გარჩევაც არ გაგიჭირდება.
წიგნის პირველი ნაწილი ეძღვნება ნათლისღების საიდუმლოს, მისი შესრულების კანონიკურ და არაკანონიკურ ფორმებს; მეორე ნაწილი - 17-ე საუკუნის რუსეთის საეკლესიო რეფორმას და მის შედეგებს როგორც საქართველოს მართლმადიდებელი ეკლესიისთვის, ასევე მსოფლიო მართლმადიდებლობისთვის; მესამე ნაწილი კი მთლიანად ეძღვნება ეკლესიის უძლეველობას.
ჭეშმარიტი ქრისტიანული სიყვარულით უძღვნის ამ წიგნს ძველმართლმადიდებლური ეკლესიის არქიეპისკოპოსი პავლე (ხორავა) წმიდა სარწმუნოების გზაზე შემდგარ ყოველ მართლმადიდებელს.
წიგნი გამოიცა ძველმართლმადიდებელ ქრისტეანთა შემოწირულობით.
თავი XIII
____________________________________________________________________________________________________________________
I - III საუკუნის წმიდა მამები და ქრისტეანობის აპოლოგეტები ნათლისღების შესახებ
ახლა გადავიდეთ მოციქულთასწორ კაცთა პერიოდში. როგორც წინა საუკუნეებში, ასევე აქაც ნათლობა სრულდებოდა მხოლოდ წყალში შთაფლვით. წმიდა მოციქული ბარნაბა (I ს.), განმარტავს რა ფსალმუნის სიტყვებს: "და იყოს იგი ვითარცა ხე, დანერგული თანაწარსადინელსა წყალთასა" (ახ. ქართ.: "და იქნება იგი წყლის ნაკადებთან დანერგილ ხესავით") (ფსალმ. 1:3), ბრძანებს: "აი ამ სიტყვების აზრი: ნეტარ არიანო ისინი, ვინც შთახდნენ წყალში".
"ნათლობა, -
ჰერმესი თხზულებაში "მწყემსი" (II ს.) ამბობს: "მათთვის აუცილებელი იყო წყალში გავლა, რათა გაცოცხლებულიყვნენ; სხვაგვარად ვერ შევიდოდნენ ღმრთის სასუფეველში, ადრინდელი ცხოვრების ხრწნილებას თუ არ განიშორებდნენ. ამიტომაც მიიღეს ამ განსვენებულებმა ღმრთის ძის ბეჭედი და დაიმკვიდრეს ღმრთის სასუფეველი. რადგან, სანამ ადამიანი ღმრთის ძის სახელს მიიღებდეს, ექვემდებარება სიკვდილს, მაგრამ ამ ბეჭედის მიღებისთანავე თავისუფლდება მისგან და მიეახლება სიცოცხლეს. ბეჭედი კი წყალია, რომელშიც ადამიანები ჩადიან მკვდარნი, ხოლო ამოდიან ცოცხალნი" (Пастырь. Подобия. Подобие девятое. §. XVI. https://azbyka.ru/otechnik/Erm/pastyr_hermy/26)
სხვა ადგილას ჰერმესი ანგელოზს ეკითხება: "უფალო, ზოგიერთი მოძღვრისგან მსმენია, რომ არ არის სხვა სინანული, გარდა იმისა, როდესაც ჩავდივართ წყალში და ვიღებთ ადრინდელ ცოდვათა მოტევებას" (Пастырь. Заповеди. Заповедь четвертая. О целомудрии и разводе. § III. https://azbyka.ru/otechnik/Erm/pastyr_hermy/8) (URL-ს მიმართვის თარიღი: 01.08.2020) (Эрма. "Pastor". Lib. II, mand. IV. сар. Ш; Curs. Compl. Patrolog. ibid. col. 919 -
"რაოდენ მწირიც უნდა იყოს ეს ცნობები, -
"რაც შეეხება ცნობებს II საუკუნემდე, შთაფლვითი ნათლობის პრაქტიკის დამადასტურებელი ცნობები გვაქვს კლიმენტ ალექსანდრიელთან (II ს.), რომელიც თავის "პედაგოგში" ამბობს: "შთავიფლებით რა წყალში (ბაპტიზომენოი), გავნათლდებით, ხოლო გავნათლდებით რა, შვილნი ვიქმნებით ღმრთისა" (რუს. თარგმანში: ("будучи погружаемы в воду (baptizomenoi), мы просвещаемся; просвещаясь , усыновляемся Богу" (Климент Александрийский. Poedagog. Lib. III, cap. 1. Curs. Compl. Patrol. Ser. Graec. Tom. VIII col. 281).
"დაუშვებელია, არ მივუთითოთ კიდევ ერთი ორიგინალური მოწმობა, რომელიც ამავე საუკუნეს განეკუთვნება. კალისტეს მიწისქვეშა აკლდამაზე არსებობს ფრესკა, რომელიც მისი სტილით, მის გარშემო მდებარე ძეგლებითა და გვერდით მდებარე აკლდამების წარწერების მიხედვით, უნდა განვაკუთვნოთ II საუკუნეს (Фрикен. Римские катакомбы. Ч.Н.М. 1877 г., стр. 243). ფრესკა გამოხატავს ნათლობას და, ცნობილ არქეოლოგ De-
ამ ფრესკაზე გამოსახულია მამაკაცი, რომელსაც აცვია ექსომისის (ბერძნ. 6xwmis) ფორმის მოკლე ტუნიკი, მარჯვენა მხარი მოშიშვლებული აქვს და წყლიდან ხელჩაკიდებით ამოჰყავს სრულიად შიშველი ახალგაზრდა კაცი. ამ უკანასკნელის თავზე ვხედავთ ფრინველს, რომელსაც ნისკარტით რაღაც მოაქვს. ასეთი ფრესკა უეჭველად ნათლობის შთაფლვით ფორმაზე მოწმობს" (პროფ. ა. ალმაზოვი. დასხ. შრ. იქვე).
საინტერესო მოწმობას ვპოულობთ წმ. მელიტონ სარდელის (II ს.) თხზულებაში "ნათლისღების შესახებ". წმ. მელიტონ სარდელი ნათლისღებას განიხილავს "კოსმიურ ასპექტში": წმინდანის თანახმად, მთელი დედამიწა "განიბანება" (λούεται – "ბანაობს", ანუ "ინათლება") მდინარეებითა და წვიმებით; ოკეანეს ის უწოდებს "მზის ემბაზსა" (το του ήλιου βαπτιστήριον) და "მთვარის საბანელს" (το της σελήνης λουτρόν), რომელშიაც ორივენი, ვარსკვლავებთან ერთად "საიდუმლო ნათელს იღებენ" ("თუ გსურს იხილო როგორ შთაიფლვიან ზეცის მნათობნი, ისწრაფე ოკეანისკენ, და იქ გიჩვენებ საკვირველ სანახაობას, ზღვას უსამანოს, გამოუკვლეველ სიღრმეს, წმიდა წყალსა და უვრცელეს ოკეანეს -
წყარო: https://www.portal-
ნათლობის შთაფლვითი ფორმის მოწმობებით უფრო მდიდარია III საუკუნე. ამ საუკუნის ყველაზე ძველი მოწმე ტერტულიანე ამბობს: "წყალთან მიახლებას როცა ვაპირებთ, ჯერ ვადასტურებთ რომ უარვყოფთ ეშმაკს, მის ამპარტავნებას და მის ანგელოზებს, შემდეგ კი სამგზის შთავიფლებით" (De Corona Militis, cap. Ш, Curs. Compl. Patrol. Ser. Lat. Tom. I I , col. 79) (А. Алмазов. "История чинопоследований крещения и миропомазания". Казань 1884. გვ. 292). (А. Алмазов. История чинопоследований крещения и миропомазания. Казань 1884. გვ. 292. სხვა წყარო: TERTVLLIANI LIBER DE CORONA MILITIS. http://www.thelatinlibrary.com/tertullian/tertullian.corona.shtml) (URL-ს მიმართვის თარიღი: 01.08.2020). ან კიდევ: http://www.tertullian.org/anf/anf03/anf03-
იგივეს ამბობს ტერტულიანი პრაქსეას წინააღმდეგ დაწერილ სიტყვაშიც (Contra Prax., cap. XXVI: "… nam nec semel sed ter, ad singula nomina in personas singulas, tinguimur". Curs. Compl. Palrol. Ser. Graec. Tom II, col. 190) (А. Алмазов. "История чинопоследований крещения и миропомазания". Казань 1884. გვ. 292). ტერტულიანი წერს: "და ბოლოს, მან უბრძანა მათ (მოციქულებს -
"მოციქულთა დადგენილებებში" ნათქვამია: "შემდეგ შენ, ეპისკოპოსო, ან შენდამი დამორჩილებული პრესვიტერი, წარმოსთქვამთ რა მათზე (მოსანათლავებზე -
მოციქულთა დადგენილებებში არსად სიტყვითაც კი არ არის ნახსენები დასხმა ან პკურება, როგორც ნათლისღების ფორმის აღმნიშვნელი ტერმინი. დასხმითი ნათლობა მაცხოვრის დაწესებული რომ ყოფილიყო, როგორც ამას ე. ჭელიძე გვიჩიჩინებს, ნუთუ "მოციქულთა განწესებებში" ის ერთხელაც არ უნდა ყოფილიყო ნახსენები?! თუკი დასხმა და შთაფლვა ერთი და იგივეა ან თანასწორი ფორმებია ნათლობისა, იქ სადაც შთაფლვაა ნახსენები, რატომ არ იქნებოდა ნახსენები დასხმა?! ე. ჭელიძეს აქ ვერ გამოადგება თავისი სოფისტური გამონაგონი, თითქოსდა, რაკიღა ტერმინი "შთაფლვა" სულიერი გაგებისაა, მასში დასხმაც იგულისხმება. "მოციქულთა განწესებებში" ამგვარი სწავლება საერთოდ არც იგრძნობა. პირველი საუკუნეების ამ ნაწარმოებში მისი ავტორი ტერმინ "შთაფლვას" ნათლისღების საიდუმლოს ერთადერთ აღმნიშვნელ ტერმინად იყენებს და მას ყველგან პირდაპირი მნიშვნელობით ხმარობს. ამის ნათელსაყოფად მოვიყვანოთ სხვა მაგალითებიც:
"მოციქულთა განწესებანი": წიგნი 2-
წიგნი 2-
წიგნი 3-
წიგნი 3-
წიგნი 6-
წიგნი 7-
ტერტულიანესა და წმ. კლიმენტის სახელით მოსულ "მოციქულთა განწესებების" გარდა, პროფ. ა. ალმაზოვი სხვა მაგალითებსაც გვთავაზობს, სადაც ნათლობის აღსრულების ფორმად მითითებულია მხოლოდ შთაფლვა და არა დასხმა ან პკურება.
"ვინც რწმენით შედის ემბაზში, -
და ბოლოს, არ შეიძლება, როგორც მნიშვნელოვანი მოწმობა, მხედველობიდან გამოგვრჩეს აფრიკელი ეპისკოპოსის მაგნუსის დაეჭვება დასხმითი ნათლობის ჭეშმარიტებისადმი, რომელსაც პასუხი გასცა წმ. კვიპრიანე კართაგენელმა (Epist. ad Magn. LXII , cap. XII , Curs. CompI. Patrol. Ser. Lal. Tom. III, col. 1147) (А. Алмазов. История чинопоследований крещения и миропомазания. Казань 1884. გვ. 293).
"III საუკუნის ამ წყაროთა შეჯამების შემდეგ ძნელი არ არის ვირწმუნოთ, -
"ნათლისღებისთვის მოცემულია კანონი, ბრძანებს ტერტულიანე, და განწესებულია ფორმა: "წადით, ამბობს იესუ ქრისტე, დაიმოწაფეთ ყველა ხალხი და ნათელი ეცით მათ მამის და ძის და სული წმიდის სახელით" (De Bapt. Cap. XIII. Curs. Compl. Patrol. Ser. Lat. Tom. 1. Col. 12115; ср. в русск. пер. ч. II, Спб. 1847, стр. 21) (რუს. თარგმანში: "Ибо закон крещения был дан и форма его была предписана. Идите, -
22