წყალპკურებითი და წალგადასხმითი "ნათლობების" მხილება
არქიეპისკოპოსი პავლე
"მემრუშე მოდგმა ეძიებს სასწაულს"
"მემრუშე მოდგმა ეძიებს სასწაულს"
სულ ახლახან მთელმა მართლმადიდებლურმა სამყარომ ნათლისღების (ღმრთის განცხადების) უდიდესი დღესასწაული იზეიმა. იმის შემდეგ, რაც ჩაიარა სადღესასწაულო განწყობამ და ცხოვრება კვლავ რუტინულ რიტმს დაუბრუნდა, გვსურს კიდევ ერთხელ გადავხედოთ ამ დღესასწაულს, უფრო სწორედ დღსასწაულთან დაკავშირებულ ერთ უცნაურ ჩვეულებას, რომლის შესახებაც მცირე საინფორმაციო სახის პუბლიკაცია ჩვენი საიტის მკითხველს უკვე შევთავაზეთ, მაგრამ ამჯერად გვსურს უფრო დეტალური ინფორმაცია მივაწოდოთ ფიქრისა და განსჯის მოყვარულ მორწმუნეებს.
ახალმოწესეთა ეკლესიაში არსებობს ტრადიცია, როდესაც უფლის განცხადების დღეს, დიდი აიაზმის კურთხევისას, დიდი აიზმით აკურთხებენ დიდ წყალსაცავებს: ტბებს, ზღვებს ან მდინარეებს და მათში განიბანებიან ხორციელ სნეულებათაგან განსაწმენდად. განბანვის ეს ტრადიცია სწორედ იორდანეში ქრისტეს ნათლისღებას უკავშირდება. ამ მხრივ ნიშანდობლივ და საინტერესო ამბავს გადმოგვცემენ თვით ახალმოწესეები თავიანთ თხზულებებში. ასე, მაგალითად, ჟურნალ "კარიბჭეში" ვკითხულობთ: "შვიდი მთავარი საიდუმლოს გარდა არსებობს მცირე საიდუმლოებანიც, თუმცა კი ღვთის მადლით არანაკლებ ძალმოსილნი. ამგვარი გახლავთ დიდი აიაზმის წესით წყლის კურთხევა, რომელიც დედა ეკლესიამ ნათლისღების მწუხრზე დააწესა. ამ დროს უბრალო წყალი მღვდლის ლოცვის მეოხებით განიწმინდება და სასწაულებრივ ძალას იძენს. მისდამი ქრისტიანებს განსაკუთრებული სასოება აქვთ. ყოველ დილით, როცა უფლის სისხლსა და ხორცს არ ეზიარებიან, დიდი აიაზმის წყალს მოსვამენ, რათა სულიერად არ მოუძლურდნენ.
ახალმოწესეთა ეკლესიაში არსებობს ტრადიცია, როდესაც უფლის განცხადების დღეს, დიდი აიაზმის კურთხევისას, დიდი აიზმით აკურთხებენ დიდ წყალსაცავებს: ტბებს, ზღვებს ან მდინარეებს და მათში განიბანებიან ხორციელ სნეულებათაგან განსაწმენდად. განბანვის ეს ტრადიცია სწორედ იორდანეში ქრისტეს ნათლისღებას უკავშირდება. ამ მხრივ ნიშანდობლივ და საინტერესო ამბავს გადმოგვცემენ თვით ახალმოწესეები თავიანთ თხზულებებში. ასე, მაგალითად, ჟურნალ "კარიბჭეში" ვკითხულობთ: "შვიდი მთავარი საიდუმლოს გარდა არსებობს მცირე საიდუმლოებანიც, თუმცა კი ღვთის მადლით არანაკლებ ძალმოსილნი. ამგვარი გახლავთ დიდი აიაზმის წესით წყლის კურთხევა, რომელიც დედა ეკლესიამ ნათლისღების მწუხრზე დააწესა. ამ დროს უბრალო წყალი მღვდლის ლოცვის მეოხებით განიწმინდება და სასწაულებრივ ძალას იძენს. მისდამი ქრისტიანებს განსაკუთრებული სასოება აქვთ. ყოველ დილით, როცა უფლის სისხლსა და ხორცს არ ეზიარებიან, დიდი აიაზმის წყალს მოსვამენ, რათა სულიერად არ მოუძლურდნენ.
ძველმართლმადიდებელთ პრაქტიკაში არა აქვთ უფლის ნათლისღების დღესასწაულზე ყინულჭრილებში ბანაობა. ამ ჩვეულების მასობრივი გავრცელება, როგორც ჩანს, საფუძველს იღებს ნიკონ პატრიარქის (17-
ჩვენ გვსურს შევჩერდეთ ღმრთის განცხადების დღესასწაულზე იორდანეში ბანაობის ტრადიციის ერთ დეტალზე. არცთუ ხშირად ფოტოსურათებზე ვხედავთ იორდანეს (ასე იწოდება ყველა წყალი, რომელიც კი იმ დღეს სასულიერო პირების მიერ იკურთხება უფლის ნათლისღების დღესასწაულის აღსანიშნად -
ტრულის, ანუ VI მსოფლიო კრების 73-
სჯულის კომენტატორ ზონარას განმარტებით "როდესაც ჩვენი უფალი, ღმერთი და მაცხოვარი იესუ ქრისტე ჯვარზე გააკრეს, მაშინ დახსნილ ვიქმნენით ცოდვის მონებისგან. ამრიგად, წმიდა მამები ამბობენ, რომ ჩვენი გამოხსნის ამ საფუძველს ღირსი პატივი უნდა მივაგოთ აზრითაც, სიტყვითაც და გრძნობითაც. აზრით პატივს ვცემთ მას, როდესაც ვიხსენებთ რამდენი ნიჭი და სიკეთე მიგვიღია მისგან და გვიკვირს ჩვენდამი გამოვლენილი ღმრთის კაცთმოყვარებისა; სიტყვით, -
არისტინე: მიწაზე გამოსახული ჯვარი უნდა განადგურდეს. ყოველმხრივ უნდა ვცდილობდეთ, რათა ღირსი პატივი მივაგოთ ცხოველმყოფელ ჯვარს, რომლითაც ძველი გველის ტყვეობიდან ვიქმენით გამოხსნილნი. და თუ დავინახავთ, რომ ვინმეს მიწაზე ჯვარი გამოუსახავს, უნდა წავშალოთ, რათა ფეხით სათელი არ იქნეს ჩვენი გამარჯვების სიმბოლო.
ბალსამონი: "ზოგიერთები ეკლესიის მინდვრებზე ან სხვა ადგილებზე აკეთებდნენ ჯვრებს ქვებისგან, ან სხვა ნივთიერებებისგან. ამრიგად, კანონი კრძალავს ამას, და ამბობს, რომ ჯვარს, რომლითაც აღსრულდა ცოდვის ტყვეობისგან კაცთა გამოხსნა, შესაფერისი პატივი უნდა მივაგოთ აზრით, სიტყვით და გრძნობითაც, ანუ აზრით, -
ამგვარი განწესებების შემდეგ უკეთურის გარდა ვინ გაბედავს მიწაზე ჯვრის გამოსახვას?
როგორც РИА "Новости"-
რმე-
ცნობილმა რუსმა ახალმოწესე მისიონერმა დიაკვანმა ანდრია კურაევმა განაცხადა, რომ ნათლისღების დღესასწაულზე ბანაობა არ წარმოადგენს აუცილებელს მართლმადიდებელი მორწმუნისთვის. მისი თქმით, "არ არსებობს საეკლესიო განწესება, რომელიც დაავალდებულებდა ადამიანს ნათლისღების დღესასწაულზე ჩამხტარიყო ყინულჭრილში. ეს საეკლესიო-
მან მოუწოდა მორწმუნეებს "არ გამოიჩინონ არავითარი თვითნებობა ყინულჭრილში ბანაობის დროს, იყონ უკიდურესად ფრთხილნი და აკეთნო ეს ღმრთისადმი რწმენით". "მორწმუნისთვის ყველაფერი შესაძლებელია, ამიტომაც, არიან ადამიანები, რომლებიც ასეთ ყინვაში ბანაობისგან სარგებლობას ღებულობენ, განსაკუთრებით მაშინ, როდესაც ისინი ამას რწმენით აკეთებენ", -
იგივე ვითარებას ვხედავთ საქართველოშიც, სადაც მორწმუნეებს ასევე სასულიერო პირები მიუძღვებიან იორდანეში საბანაოდ.
მართლმადიდებელი მორწმუნეები ბათუმში უკვე რამდენიმე წელია ამ დღეს ზღვაში შესვლით აღნიშნავენ. ზღვაში შთაფლვის რიტუალში მონაწილეობას ბათუმისა და ლაზეთის, ჩრდილოეთ ამერიკისა და კანადის მიტროპოლიტი დიმიტრი, სხვა სასულიერო და საერო პირები იღებდნენ. მეუფე დიმიტრისთან ერთად იყო აჭარის მთავრობის თავმჯდომარე არჩილ ხაბაძე. ზღვაში შთაფლვის ტრადიცია 14 წლის წინ სწორედ მეუფე დიმიტრის ინიციატივით აღდგა" (http://www.netgazeti.ge/GE/105/News/27126/)
ამ დღეს ნაკურთხი წყლისადმი დიდი რწმენა ჰქონდათ ძველ ქართველებსაც. ამბობენ, ნათლისღებას აღებული უბრალო წყალიც კი არ იხრწნებაო. მიაჩნდათ, რომ ამ დღეს ყოველი მდინარის, ნაკადულისა თუ ხევის წყალს ისეთივე მადლი ეძლეოდა, იორდანეს რომ მიეცა მაცხოვრის ნათლისღებისას. ზოგიერთ სოფელში ახლაც არის შემორჩენილი ერთი ძველი ჩვეულება: ნათლისღებას, უთენია, უმძრახად (ხმაგაუცემლად) სამჯერ აავსებენ სარწყულებს ხევსა თუ მდინარეში და იქვე დააქცევენ. ზოგს კი ეს წყალი საფლავზე მიაქვს და ზედ მოასხურებს -
"ეს ამბავი კი ჩვენი დროის საქართველოში მოხდა. მესხეთში, ულამაზეს ადგილას, დგას ჭულევის მონასტერი. მის ჩრდილო-
საინტერესოა აღინიშნოს ის გარემოება, რომ ოფიციალური ეკლესიის მღვდელმსახურნი, რომლებიც ასეთ მნიშვნელობას ანიჭებენ უფლის განცხადების დღეს დიდი აიაზმით ნაკურთხ წყალსაცავებში ხორციელ განბანვას და სრული, შთაფლვითი განბანვით ცდილობენ მრავალგვარ სნეულებათაგან განკურნებას, სულიერ სნეულებას, რომელიც უფლის ჯვარცმით, სისხლის დათხევით, საფლავში დამარხვითა და მესამე დღეს აღდგომით მოგვენიჭა, -
სხვათა შორის, ეს ჩვეულება, რომელიც საქართველოში სავარაუდოდ რუსეთიდან დამკვიდრდა, ადრე (განსხვავებით ახლანდელისგან) არცთუ მოწონებული იყო რუსეთის ოფიციალური "მართლმადიდებელი" ეკლესიის მიერ. ასე მაგალითად, კრებულში, რომლის სახელწოდებაა: "Настольная книга священнослужителя" ("მღვდელმსახურის სამაგიდო წიგნი") (1913 წ.), ნათქვამია: "ზოგიერთ ადგილას არსებობს ამ დღეს (იგულისხმება უფლის ნათლისღების დღესასწაული -
და ვინ ეძიებს სასწაულს? -
ქრისტე პასუხობს მის გამომცდელ ეშმაკს: "არ გამოსცადო უფალი ღმერთი შენი" (მათ 4:7). გინდა იყო ქრისტეს მიმდევარი -
და ბოლოს, ჩვენთვის ყველაზე მთავარი: დიდი აიაზმით ნაკურთხ წყალში, რომელსაც ეკლესია "საპკურებელ წყალს" უწოდებს ოფიციალური ეკლესიის "მართლმადიდებლები" ხორციელ სნეულებათაგან განსაწმენდად ყურჭუმობენ და ყურყუმალაობენ, ხოლო იმ წყალში, რომელიც ქრისტეს ჯვარცმით გვებოძა, ცოდვათა სრულად აღმხოცველია და რომელსაც წმიდა მამები "კუბოს" და "დედას", "მეორედ შობის საბანელსა" და "აღმომშობს" უწოდებენ -
ასე გარდადიან და არღვევენ წმ. მოციქულთა და წმ. მამათაგან განწესებულ კანონებს. არცა ემბაზსა შინა ნათელსცემენ სამგზის და ისიც არა მხოლოდ მღვდელმსახურნი, არამედ ერისკაცნიცა და ქალნიც და ვგონებ, რომ ამგვარი რამ არავის არსად სმენია, რამეთუ საქმე საეჭვო რჯულად არ განწესდება, არამედ ქრისტესი, მისთა მოციქულთა და მათ მიმბაძავ ღვთისმეტყველ მამათა რჯულია მტკიცე და უცვალებელი" (კათალიკოსი ბესარიონ ორბელიშვილი. "გრდემლი". თ. 20. ნათლისღებისთვის).
აქვე გვახსენდება წმ. იოანე ოქროპირის მამხილებელი ჰომილიები ებრაელთა წინააღმდეგ; თუ მოვახდენთ ამ სიტყვების პერიფრაზირებას და ებრაელთა ნაცვლად წმ. იოანეს ჰომილიის ქვემოთ მოტანილ ადგილში ჩავსვამთ წყლით წუწაობის მოყვარულ "მართლმადიდებელთ", რომლებიც ამ პროცედურას "ნათლობის საიდუმლოს" უწოდებენ, შეგვეძლევა წმ. მამასთან ერთად ვთქვათ: "არავინაა თქვენზე საწყალობელი: თქვენ ხომ მარადის საკუთარი ცხოვნების წინააღმდეგ მიდიხართ. როდესაც ნათლისღებაში შთაფლვის დაცვა გმართებთ, ქელავთ მას, ხოლო ახლა, როდესაც ეს სულაც არ არის აუცილებელი, -
თბილისი. 2015 წ. 24 იანვარი.