არქიეპისკოპოსი პავლე
ვიდრე ჰხუალ... მორწმუნეო?
საღვთისმეტყველო დიალოგი ალმანახ "ივერიის გაბრწყინებასთან" (დიალოგი I)
ვიდრე ჰხუალ... მორწმუნეო?
საღვთისმეტყველო დიალოგი ალმანახ "ივერიის გაბრწყინებასთან" (დიალოგი I)
8. "ორგულო, აღმოიღე პირველად დვირე თვალისაგან შენისა!"
მართლმადიდებლური სარწმუნოების მიმართ ორგვარი ცთომილება შეიძლება არსებობდეს: ერთი – უმეცრებით გამოწვეული გაუთვითცნობიერებლობით და მეორე – შეგნებული წინააღმდეგობით. პირველი ხასიათის ცთომა უცოდინრობა და დაბნეულობაა, ხოლო მეორე - განდგომილება და ერესი. პირველი კატეგორიის ცთომილებისთვის ნეტ. ავგუსტინე ბრძანებდა, რომ შესაძლებელია შემწყნარებლურად მივუდგეთ ასეთი ცთომის ავტორებს, თანდათანობით, დროთა განმავლობაში მათი გამოსწორების იმედით, მაგრამ ისე კი არა, რომ მომავალშიც შეუცვლელი დარჩეთ ეს აზრები (Блаж. Авгстин. Творения. Часть 7. изд. втор. «О книге Бытия» Киев. 1912 репринт./ / «Паломник» 1997 с. 108.).
მეორე კატეგორიის ცთომილებისთვის კი მეტი სიმკაცრე გვმართებს, კერძოდ, წმ. იოანე ოქროპირისა და ღირ. მაქსიმე ბერძენის სწავლების შესაბამისად: ვინც, დარიგების მიუხედავად, მტკიცედ მიეკრობა ყალბ მოსაზრებას და ჭეშმარიტების წინააღმდეგ გაილაშქრებს იმ ზომით, რომ მართლმადიდებლობად მოქცევის იმედსაც კი არ იტოვებს – ერეტიკოსია (იხ. Преп. Максим Грек. ч. 1. Казань 1859 гл. 25. с. 528 по изд. 1894 с. 421 იხ. აგრეთვე Преп. Максим Грек. Старописменная с. 87).
ისიც უნდა ვუწყოდეთ, რომ სხვაა ცოდვა, რომლის წყევისგან ქრისტეს მაცხოვნებელი სისხლითა ვართ გამოსყიდულნი და სხვაა ის უკეთურება, რომელიც ამ მიუწვდომელის საფასურისა და ღვთისმოსაობისგან განდგომაში მდგომარეობს და ერესად იწოდება (Альфа и омега гл. 1.) (თუმცა ერთიც და მეორეც ქრისტეს ცხოველმყოფელი მსხვერპლის მადლით, სინანულით განიბანება და კვლავ ღმერთთან თანაზიარ გვყოფს). სრულიად სამართლიანია აზრი, რომ “ერესი, ეს არის ჭეშმარიტებისადმი ჯიუტი წინააღმდეგობა, ეკლესიისადმი სარწმუნოებრივ საგნებზე საკუთარი ცთომილი შეხედულებების თავსმოხვევა. თუ სხვა ყოველგვარი ცოდვა გამოწვეულია ადამიანური ნების უძლურებით, ერესი გამოწვეულია ნების სიჯიუტით”. ის არის ჭეშმარიტებისადმი შეგნებული წინააღმდეგობა და ჭეშმარიტების სულის გმობა, ამიტომაც იგი მიუტევებელია: “მწვალებელსა კაცსა შემდგომად ერთისა და ორისა სწავლისა განეშორე, უწყოდე, რამეთუ გარდაგულარძნილ არს ეგევითარი იგი და ცოდავს და არის იგი თვით დასჯილ” (ტიტეს. 3:10-
სხვათა შორის, იმავე ნების სიჯიუტით, -
ოპონენტთა ასეთი სიჯიუტე შეიძლება განხილულ იქნეს, როგორც მწვალებლობა!
შედარებისთვის მოვიყვანთ მაგალითს, რომელიც კარგად წარმოაჩენს ერეტიკოსთა მხილებისადმი მართლმადიდებლურ მიდგომას და ამავე მაგალითზე და თვით ოპონენტთა აღმსარებლობაზე დაყრდნობით დავამტკიცებთ, რომ:
ერეტიკული აზრების შემცველი წიგნების უარყოფისას ოპონენტები არიან მიკერძოებულნი და მათ მიერ ჩამოყალიბებული პრინციპებითაც კი -
ვინც ბიულეტენ “ივერიის გაბრწყინებას” კითხულობს, ალბათ, შეამჩნევდა, რომ ამ ბიულეტენის რედკოლეგიაშია (ე.ი. ჩვენს ოპონენტებს შორის არის) ბატონი ვასილ ბურკაძეც. ეს ის ბურკაძეა, რომელსაც წმ. მამათა რამდენიმე თხზულება უთარგმნია და შეუტანია კრებულში “სიტყვა მართლისა სარწმუნოებისა” და “ლიმონარი”. ჩვენს ოპონენტ ბურკაძეს თავის თარგმანში დაუშვია უამრავი ერეტიკული ცთომილება, რაც სრულიად სამართლიანად ამხილა გაბატონებული ეკლესიის სასულიერო აკადემიის ლექტორმა ბატონმა ედიშერ ჭელიძემ. აი, რას წერს იგი:
“სარწმუნოებრივი საკითხებით დაინტერესებულ მკითხველს ემახსოვრება, რომ 1995 წ. გამოიცა ჩვენი ბროშურა სათაურით: “ზოგი სარწმუნოებრივ-
რამდენადაც ჩვენს მიერ წარმოჩენილი დარღვევები კრიტიკის არც ობიექტს არ უღიარებია, შესაბამისად, აღნიშნულ დარღვევებს ამჟამად, ერთი წლის შემდეგ, ცხადია მივიჩნევთ არა უმეცრულ, არამედ განზრახულ, შეგნებულ ცთომილებად, რაც სხვა არაფერია თუ არა ერესი და მწვალებლობა" (ედიშერ ჭელიძე “ანტიერეტიკონი” თბ. 1997 წ. გვ. 3).
ამრიგად, როგორც ვხედავთ, ჩვენი ოპონენტებიდან ერთ-
ორ სხვადასხვა ოპონენტთან, ფაქტობრივად, ერთი და იგივე სიტუაციაა, ოპონენტების ასეთი, რადიკალურად ურთიერთგამომრიცხავი მიმართება კი ათვალსაჩინოებს, რომ კონკრეტული კრებულის დაგმობა მასში აქა-
ბატონ გაბაშვილს დუმილის მიზეზი წმ. მამათა თხზულებების ერეტიკულად მთარგმნელ-
ბატონ ედიშერ ჭელიძეს ერთწლიანი გამაფრთხილებელი მხილების მიუხედავად, არ გვსმენია, რომ (როგორც ვიცით თვით ბატონი ჭელიძეც გვამცნობს) ბატონ ბურკაძეს სადმე დაეგმოს არათუ ეს წიგნები, არამედ საკუთარი მცდარი თარგმანებიც. სავარაუდოა, რომ თავადვე ბრძანდება საკუთარი ერეტიკული თარგმანების გამავრცელებელიც, რომლებიც ათასობით ადამიანს შეიძლება სულის შესაპყარ მახედ შეექმნას.
ამრიგად, ბატონი ვ. ბურკაძე გამოცხადებული ერეტიკოსია, ამიტომაც მათან საეკლესიო ლოცვით (ან ევქარისტულ) ურთიერთობაში შემავალი ყველა ადამიანი არის ერეტიკოსი, რამეთუ ღირ. თევდორე სტოდიელი ბრძანებს: “არა მარტო მწვალებელბს... მიითვალავს გველი თავის სამფლობელოში, არამედ მათაც, ვინც განურჩევლად ეხება ასეთებს და შედის მათთან ურთიერთობაში” (Добротолюбие т. 4. Москва 1888 с. 444).
თუკი ბატონი ვ. ბურკაძე ეჭვმიუტანლად ერეტიკოსია, ზემოხსენებული განწესების თანახმად მასთან ურთიერთობაში შემავალი ბატონი გაბაშვილიც, მთელი თავისი რედაქციითურთ, ასევე ერეტიკოსია და ასეთი მტკიცების სამართლიანობაში გვარწმუნებს თვით ოპონენტთა ლოგიკაც.
ვფიქრობთ, სადავო წიგნის უარყოფასთან დაკავშირებით აშკარაა ოპონენტთა უსამართლობა და მიკერძოება, რამეთუ, ისინი ეპისკოპოს იონას წიგნს “რა უნდა ვაკეთოთ” ერეტიკულად მიიჩნევენ, ხოლო ჩვენ ამ ნაშრომის ნაწილობრივი დაგმობისთვის ერეტიკოსებად გვთვლიან, ხოლო ბურკაძის ერეტიკულ საქმიანობას სავსებითაც არ გმობენ და მის მიერ დაშვებულ ცთმობილებებზე თვალებს ხუჭავენ. ბატონ ედიშერ ჭელიძეს სიტყვებით რომ ვთქვათ, “მიზეზი ამგვარი გაუკუღმართებისა ერთადერთია: მიგვაჩნია, რომ დავიწყებული იქნა ყოველგვარი სასიკეთო (მითუმეტეს, საეკლესიო) მოქმედებების საფუძველი, უფლის სიტყვები:
“რაისა ხედავ წუელსა თუალსა შინა ძმისა შენისასა და დვირესა თუალსა შინა შენისასა არა განიცდი?... ორგულო, აღმოიღე პირველად დვირე თუალისაგან შენისა და მაშინ იხილო აღმოღებად წუელი თუალისგან ძმისა შენისა” (მათე 7:3-
დიახ, უფლის კანონით, ვიდრე დვირე არ ამოგვიღია ჩვენი თვალებიდან, სხვის თვალში წველს არ უნდა ვხედავდეთ. სხვაგვარად, ვიდრე თვით ჩვენ არ განგვიშორებია ერესის ბიწი, სხვის მაკურნებლად ვერ გამოვჩნდებით, ანუ ყოველი ჩვენი მოქმედება (რაგინდ გარეგნულად მართლმადიდებლური და შეურიგებელი) არათუ მხოლოდ უნაყოფო იქნება, არამედ დამღუპველიც” (ედ. ჭელიძე “ანტიერეტიკონი” თბ. 1997 წ. გვ. 5-
ბატონ ედ. ჭელიძეს ხსენებულ ბროშურაში ჩამოთვლილი აქვს ის მწვალებლობები, რომლებიც ბატონ ბურკაძის მონდომებით დღეისათვის უამრავი ადამიანის სულს აბინძურებს; კერძოდ, ესენია: 1. სწავლება სამების “შედგენილობის” შესახებ, 2. არიანული ერესი. 3. მაკედონიანური ერესი, 4. ტრითეიზმის (სამღმერთიანობის) ერესი, 5. მონოფიზიტური ერესი, 6. აპოლინარიზმი, 7. პატრიპასიანიზმი და სხვა, “ჩამონათვალი შეიძლება უსასრულოდ გავაგრძელოთ...” (ედ.ჭელიძე “ანტიერეტიკონი” თბ. 1997 წ. გვ. 5-
ვსარგებლობთ ოპონენტებისგან არჩეული და შემოთავაზებული პრინციპებით და ბატონ ედ. ჭელიძეს სიტყვებით ვეკითხებით:
1. "თვლით თუ არა, რომ ზემოთაღნიშნული მწვალებლობანი ყოვლად უპირობოდ დასაგმობია?
2. თვლით თუ არა უმძიმეს ცთომილებად წმინდა მამის შრომაში მთარგმნელ-გამომცემელთა და მკურთხეველთა მიერ ერეტიკული სწავლების ჩართვას და მკითხველისადმი იმავე წმინდანის სახელით მათ მიწოდებას?
3. თვლით თუ არა, რომ ამ მწვალებლობათა დამლოცველ-მკურთხეველნი (და მთარგმნელიც – არქიეპ.პ.) უმძიმესზე უმძიმეს ცოდვაში არიან?
4. თვლით თუ არა, რომ ვინც ამ მწვალებლობათა შემოქმედთ (მათ შორის ბატონ ბურკაძესაც – არქიეპ.პ.) ფსევდომართლმადიდებლური განცოფებით და მწვალებლური ენამტკივნეულობით კბილებამდე იცავს, წერილობით თუ სიტყვიერად, მათზე მეტად მძვინვარე ერეტიკოსია?
5. თვლით თუ არა, რომ ბეჭდვითი ორგანო (მათ შორის “ივერიის გაბრწყინება” – არქიეპ.პ.), რომელიც თავის წიაღში რაცხს ზემორე ერესთა ავტორთ (კერძოდ, მთარგმნელ გ. ბურკაძეს – არქიეპ.პ.), უთუოდ ერეტიკული განცოფებითაა სნეული?
6. თვლით თუ არა, რომ... ციტირებული სიტყვების თანახმად, “გველი თავის სამფლობელოში მიითვალავს არა მარტო მწვალებლებს, არამედ მათაც, ვინც განურჩევლად ეხება ასეთებს და შედის მათთან ურთიერთობაში”, არიან ერეტიკოსები? თუ ამ სიტყვებისა მართლა გჯერათ, რა ხვედრს არგუნებთ საკუთარ თავს, ხართ რა ზემორე მწვალებლობათა ავტორებთან და შესაბამისად, ზემორე მწვალებლობასთან აბსოლუტურად თანაზიარნი?"
2. თვლით თუ არა უმძიმეს ცთომილებად წმინდა მამის შრომაში მთარგმნელ-
3. თვლით თუ არა, რომ ამ მწვალებლობათა დამლოცველ-
4. თვლით თუ არა, რომ ვინც ამ მწვალებლობათა შემოქმედთ (მათ შორის ბატონ ბურკაძესაც – არქიეპ.პ.) ფსევდომართლმადიდებლური განცოფებით და მწვალებლური ენამტკივნეულობით კბილებამდე იცავს, წერილობით თუ სიტყვიერად, მათზე მეტად მძვინვარე ერეტიკოსია?
5. თვლით თუ არა, რომ ბეჭდვითი ორგანო (მათ შორის “ივერიის გაბრწყინება” – არქიეპ.პ.), რომელიც თავის წიაღში რაცხს ზემორე ერესთა ავტორთ (კერძოდ, მთარგმნელ გ. ბურკაძეს – არქიეპ.პ.), უთუოდ ერეტიკული განცოფებითაა სნეული?
6. თვლით თუ არა, რომ... ციტირებული სიტყვების თანახმად, “გველი თავის სამფლობელოში მიითვალავს არა მარტო მწვალებლებს, არამედ მათაც, ვინც განურჩევლად ეხება ასეთებს და შედის მათთან ურთიერთობაში”, არიან ერეტიკოსები? თუ ამ სიტყვებისა მართლა გჯერათ, რა ხვედრს არგუნებთ საკუთარ თავს, ხართ რა ზემორე მწვალებლობათა ავტორებთან და შესაბამისად, ზემორე მწვალებლობასთან აბსოლუტურად თანაზიარნი?"
გაგრძელება იხ. შინაარსი: