არქიეპისკოპოსი პავლე
ვიდრე ჰხუალ... მორწმუნეო?
საღვთისმეტყველო დიალოგი ალმანახ "ივერიის გაბრწყინებასთან" (დიალოგი I)
ვიდრე ჰხუალ... მორწმუნეო?
საღვთისმეტყველო დიალოგი ალმანახ "ივერიის გაბრწყინებასთან" (დიალოგი I)
3. მართლმადიდებლობა ერთი მთლიანობა
ა) სექტის ეტიმოლოგია
სანამ საკუთრივ სექტის რაობას შევეხებოდეთ, ვნახოთ, როგორ არის განმარტებული ეს სიტყვა სექტათა მამხილებელ იმ გამოცემაში, ოპონენტებს თავიანთი "ფოტოგამოფენის" შესაქმნელად რომ გამოუყენებიათ.
სიტყვა "სექტა" ლათინური წარმოშობისაა _ ვკითხულობთ ამ გამოცემაში _ ამ ტერმინის ეტიმოლოგიური სხვადასხვა ვერსია არსებობს:
შეცტა, - აე - აზროვნების ან ცხოვრების გზა, წესი, მოქმედების სახე. (Sequi sectam alicujus - ვიღაცის ნაკვალევზე სიარული, ვიღაცის მიმდევრობა.
- სწავლება, მიმართულება, სკოლა (Secta stoicorum - სტოიკოსთა სკოლა), ჯგუფი, ბრბო (Secta latronum - ყაჩაღთა ბრბო; ხროვა).
Secuor, secutus sum, sequi - ვინმეს ნაკვალევზე მიყოლა; დამორჩილება, ვინმეს მსახურად ყოფნა.
Seco, secui, sectum, sectare - ჩამოჭრა, ჩამოკვეთა, განყოფა, განცალკევება.
სექტათა უმრავლესობა მიისწრაფვის, დათრგუნოს კრიტიკული აზროვნების უნარი და ამით კონტროლი გაუწიოს თავისი ადეპტების ცნობიერებას. სექტაში მოხვედრის შემდგომ ადამიანი მისი ლიდერის ტოტალურ ზეგავლენას განიცდის და მის დაქვემდებარებაში იმყოფება - ხდება იზოლირებული, განეშორება საზოგადოებასა და ოჯახს. წყვეტს კავშირს თავისი ქვეყნის სულიერ კულტურასთან. ფსიქოლოგიური ზემოქმედების შემწეობით სექტები საკუთარ საზღვრებში წარმატებით ახორციელებენ ტოტალურ კონტროლს.
გარეგნულ მრავალფეროვნებასთან ერთად რელიგიურ სექტებს ბევრი საერთო ნიშან-თვისება ახასიათებს როგორც სტრუქტურული ასევე ფუნქციონალური თვალსაზრისითაც.
შეცტა, -
-
Secuor, secutus sum, sequi -
Seco, secui, sectum, sectare -
სექტათა უმრავლესობა მიისწრაფვის, დათრგუნოს კრიტიკული აზროვნების უნარი და ამით კონტროლი გაუწიოს თავისი ადეპტების ცნობიერებას. სექტაში მოხვედრის შემდგომ ადამიანი მისი ლიდერის ტოტალურ ზეგავლენას განიცდის და მის დაქვემდებარებაში იმყოფება -
გარეგნულ მრავალფეროვნებასთან ერთად რელიგიურ სექტებს ბევრი საერთო ნიშან-
ბ) საზოგადოებაზე სექტის ზემოქმედების მეთოდები
ტოტალიტარული სექტების უმრავლესობისთვის დამახასიათებელი თავისებურებებია:
1. კონტროლის დაწესება ადამიანთა თავისუფალ ნებაზე და მის მიერ სექტანტურ სახელმძღვანელოთა დაზეპირება:
-
-
-
-
-
2. ლიდერზე და ორგანიზაციაზე ფსიქოლოგიური დამოკიდებულების ფორმირება:
-
-
-
3. უმეცრებიდან სიცრუისკენ:
-
-
-
-
-
-
-
4. ზემოქმედების მეთოდები:
-
-
-
5. საარსებო წყაროები:
-
-
-
-
6. საკუთარი პოზიციების გამაგრების მეთოდიკა:
-
-
-
7. აქტიური რეაგირება კრიტიკაზე:
-
-
-
-
გ) სექტის სტრუქტურული თავისებურებანი
მრავალი ტოტალიტარული სექტა აგებულებით პირამიდულ სტრუქტურას ეფუძნება. მის სათავეში დგას დამფუძნებელი ან ლიდერი (პრეზიდენტი, გურუ და ა. შ.), რომელსაც ექვემდებარება დაახლოებულ პირთა (ქველიდერთა) განსაზღვრული წრე, ამ უკანასკნელს კი, თავის მხრივ, წვრილ მსახურთა უფრო მცირე წრე _ მოწაფეები ექვემდებარებიან. ესენი კიდევ უფრო ქვემდგომ მოწაფეთა ლიდერები არიან და ასე შემდეგ თვით პირამიდის საფუძვლამდე -
სტრუქტურული აგებულების თვალსაზრისით შესაძლებელია პარალელის გავლება სექტასა და ნებისმიერ ბანდიტურ დაჯგუფებას შორის: მეთაური -
ადამიანთა შორის რეგლამენტირებული ურთიერთობა მაფიოზურ სტრუქტურებში მეტად წააგავს ურთიერთობის იგივე ფორმას სექტაში: მკაცრი მორჩილება ნათლიმამისადმი, საერთო ინტერესებისა და ორგანიზაციის ინტერესებისადმი მსახურება, თავდებობა (ღირსების კოდექსი), წევრების ფინანსური დამოკიდებულება მეთაურისზე და ა. შ. ასე, რომ შესვლა თავისუფალია, აი გამოსვლა კი... მეტად ძნელი, ზოჯერ შეუძლებელიც არის.
"სექტიდან, ისევე, როგორც, ბანდიდან ან მაფიოზური ორგანიზაციიდან, გამოსვლა უკიდურესად ძნელია. ხშირად ურთიერთობის გაწყვეტის მცდელობა ტრაგედიითაც მთავრდება" (იქვე, 1997 წ. გვ. 80-
როგორც ვნახეთ, სექტათა ორგანიზაციული სტრუქტურა, მართვისა და შიდა და გარე ურთიერთობათა ფორმები მეტად სპეციფიკური და მართლმადიდებლური ეკლესიის ანალოგიური ინსტიტუტებისგან განსხვავებულია. ამდენად, ოპონენტთა მიერ ძველმართლმადიდებლური ეკლესიის გამოცხადება "სექტად", და ისიც "სუპერ-
გაგრძელება იხ. შინაარსი: